Waarmee houdt de Vlaming rekening bij de aankoop van verse voeding?


Eerste controle door zintuigen 

Bij verse producten is het vooral belangrijk dat het product er smakelijk en vers uitziet en goed ruikt. Mensen vertrouwen dus in de eerste plaats op hun eigen zintuigen. Groenten mogen er niet verlept uitzien en vlees heeft een mooie rode kleur en bevat voor een meerderheid liefst niet te veel vetranden en botjes. Indien het product verpakt is, dan is een aantrekkelijke verpakking een eerste stap om een verdere aankoop te overwegen. 

Prijs: ja, maar het is niet alles 

Prijs speelt uiteraard een belangrijke rol, maar enkel als er voldoende kwaliteit en vertrouwen tegenover staat. Men kiest niet zomaar voor de goedkoopste optie, maar voor de beste verhouding qua prijs-kwaliteit. Producten als vers fruit, vlees en vis worden globaal wel als eerder duur ervaren. Weet ook dat de Vlaming gevoelig is voor prijspromoties. Als een product in promotie staat, zal hij eerder voor dat product kiezen of zal hij meer van het product kopen (en het vervolgens thuis invriezen). Door de crisis winnen prijskwaliteit en prijspromoties aan belang. 

Houdbaarheid is van groot belang 

Mensen letten bij hun aankoop van versproducten sterk op de houdbaarheidsdatum. Deze datum geeft zekerheid. Indien de houdbaarheidsdatum zou afgeschaft worden, dan zouden heel wat mensen een belangrijke houvast kwijt spelen. Vooral bij de aankoop van vlees, vis en zuivel is deze datum van groot belang. Naast zekerheid speelt ook verspilling hierbij een rol: men kiest eerder voor producten die lang genoeg houdbaar zijn of ingevroren kunnen worden. 

Labels scheppen vertrouwen 

De helft van de ondervraagden geeft aan dat ze bij hun aankoop van verse voeding belang hechten aan de aanwezigheid van een label. Labels bieden de consument een garantie op zekerheid en kwaliteit, zelfs al weet hij niet helemaal waarvoor het label staat. Die nood aan zekerheid wordt extra gevoed door de crisis, het stijgende milieubewustzijn en recente voedselschandalen. Labels worden echter ook meteen geassocieerd met een hogere kostprijs en dit kan een reden zijn om het product uiteindelijk niet te kiezen. 

Lekker van bij ons

Ongeveer 40% zegt bij zijn versaankopen te letten op de herkomst van de producten. Zij verkiezen nagenoeg unaniem voor producten die afkomstig zijn uit eigen streek of land en dit om verscheidene redenen. Deze producten worden aanzien als verser omdat ze een kortere weg naar de winkel hebben afgelegd. Bovendien hebben ze minder vervoer nodig waardoor ze goedkoper en milieuvriendelijker zijn. Men koopt ook producten van eigen bodem om de eigen economie en de lokale boeren te ondersteunen. Maar er is ook meer: producten van eigen bodem boezemen meer vertrouwen in dan geïmporteerde producten door het geloof in de sterke controles. Bovendien is er ook nog onze trots (weliswaar op zijn bescheiden Belgische manier) op onze eigen (streek)producten. 

En verder … 

  • Seizoensgebonden: de meesten zijn hier niet fanatiek in, maar proberen er wel rekening mee te houden. De prijs is hiervoor de belangrijkste reden. Verder spelen ook ecologische redenen en de smaak. 
  • Veelzijdige producten hebben een streepje voor omdat ze minder aanleiding geven tot verspilling en omdat ze stimuleren tot experimenteren
  • Duurzaamheid: men hecht ook belang aan toekomstgerichte en milieu- en diervriendelijke voeding en denkt daarbij ook aan economische groei, kwaliteit, gezondheid, ….  

Enkele quotes: 

“Onze ogen en neus vertellen ons doorgaans het meest over de kwaliteit van een bepaald product: hoe vers is het? Vb. geurloze mango’s zullen wellicht nooit lekker worden.”

“Je moet eraan ruiken, je moet het voelen, en nakijken of het aan de snijkant geen schimmel of rotte plekken vertoont. Als je dan op kleur en geur de goede kwaliteit kan vinden moet je voor variatie zorgen.” 

“Als ik vlees koop moet dat er goed uitzien, een mooie kleur en een goede structuur. Ook het land van herkomst is belangrijk. Als het vlees een label heeft, heeft dat voorkeur. Ik vind het spijtig dat in supermarkten alles al is voorverpakt zodat je niet aan het vlees kan ruiken, daar kan je al veel uithalen.” 

“De prijs speelt ook een rol: goed gekweekt en kwalitatief vlees heeft zijn prijs. Vlees dat heel goedkoop op de markt wordt gebracht, dat vertrouw ik niet.” 

“Wat zullen we vandaag eens eten? Even kijken wat er in promotie staat ...” 

“Houdbaarheid is belangrijk en vooral voor zuivel. Als bij een product in mijn ijskast de vervaldatum overschreden is, dan gooien we het weg. Ik let wel bij de aankoop op de datum zodat het maar heel af en toe voorkomt dat iets over datum in mijn ijskast staat.”

“Voor vlees en vis zal ik ook altijd kijken naar de houdbaarheidsdatum en ook van welk label. Op vis vind je ook meer en meer uitleg of het vis is die duurzaam is gekweekt en gevangen. Dat heeft ook een bepaald label, maar ben het eventjes kwijt hoe het noemt.”

“Zo'n label als Meritus en Certus is niet doorslaggevend voor mij om aan te kopen, maar het helpt bovenop de goeie reputatie van het warenhuis.”

“Ik merk dat ik meer en meer naar herkomst begin te kijken. Liever vanuit België dan vanuit Spanje of een ander ver land dat veel transport vraagt.”

“Groenten moeten vers zijn, en van 't seizoen. Meloenen en aardbeien in de winter zijn ofwel ver weg geteeld, peperduur en hebben geen smaak bovendien. Dat laat ik dus aan de kant.”

Opmerkingen: Laat een reactie achter

* De e-mail zal niet worden gepubliceerd op de website.