Wat eet de Belg in de horeca?


Vis is het verse voedingsproduct waarbij horeca het grootste aandeel heeft. Oesters en sint-jakobsnoten zijn daarbij uitgesproken horeca-specialiteiten. Ook frietjes en ribbetjes worden vooral in de horeca gegeten. Groenten staan dan weer veel minder op het menu dan thuis.

10% van de keren dat een Belg aardappelen of aardappelbereidingen eet, doet hij dit in een horecazaak. Het gaat hier in 71% van de gevallen om friet. Andere aardappelbereidingen die Belgen in horeca consumeren zijn gebakken aardappelen, aardappelen in de oven en aardappelpuree. Gekookte aardappelen komen in horeca bijna niet op het bord.

Als de Belg groenten eet, dan is dit voornamelijk thuis. De thuisconsumptie is goed voor 67% van de keren dat we groenten eten. Daarna volgt het werk/school met 11% en horeca met 9%. De vaakst gegeten groenten in horeca zijn tomaten, sla, ajuin, wortelen en komkommer. Dit zijn ook sowieso de vaakst gegeten groenten. In verhouding heeft horeca het grootste aandeel bij venkel, rode kool, avocado, asperges en witte kool.

Voor de totale vleescategorie bedraagt het aandeel van horeca 7%. Voor rundvlees loopt dit op tot 14%. Als we naar de vleesversnijdingen kijken, dan zijn ribbetjes de koploper. 23% van de keren dat Belgen ribbetjes eten, doen ze dit in horeca.

Voor vis, week- en schaaldieren haalt horeca maar liefst een aandeel van 21%. Specifiek voor oesters en st. jakobsnoten loopt dit zelfs op tot boven de 50%. Deze producten worden niet zo vaak gegeten. De vis, week- en schaaldieren die het vaakst in horeca geserveerd worden, zijn scampi, mosselen, zalm en kabeljauw.
Wanneer we het onderlinge aandeel van vlees, vis en vleesvervangers binnen horeca bekijken, dan heeft vlees een aandeel van 59%, vis van 38% en vleesvervangers van 3% (ter vergelijking: binnen de thuisconsumptie is dit 81% voor vlees, 15% voor vis en 4% voor vleesvervangers).

Dit zijn de resultaten uit een onderzoek van iVox in opdracht van VLAM, waarbij in 2017 elke dag een aantal respondenten moesten aangeven welke verse voedingsproducten ze gegeten hebben en waar ze dit dan gegeten hebben. Deze tekst is gebaseerd op de cijfers van de eerste 3 kwartalen van 2017.



Tagged:  marktinformatie

Opmerkingen: Laat een reactie achter

* De e-mail zal niet worden gepubliceerd op de website.