Carrefour Market Herent kiest voor lokale marketing


Carrefour Market Herent kiest voor lokale marketing

Een foto van een bezoek aan een faitrade-boeren in Peru,  spreuken van de “Bond zonder Naam” aan de muur, een ingelijst diploma “retailmanagement” aan Solvay Business School en diverse familieprenten van gezinsgeluk. We bevinden ons in het kantoor van Hendrik Draye, medezaakvoerder van Carrefour Market in Herent, voor wat belooft een boeiend gesprek te worden over voeding en retail. 

Retailfamilie met een visie

De foto van de fairtradeboeren trekt de aandacht en wordt meteen onderwerp van ons gesprek. Hendrik werkte in het verleden als freelance consultant voor Fairtrade en is nog steeds begaan met het lot van boeren. “Een faitrade-label zou overbodig moeten worden,” steekt Hendrik van wal. “Boeren mogen niet uitgebuit worden, op geen enkele plek in de wereld. Niet in het zuiden en evenmin in België. Bij Carrefour ben ik gaan pionieren met fairtrade en vind ik het belangrijk dat mijn winkel er mee aandacht op kan vestigen. Op het hoofdkantoor kennen ze mijn visie hierover en geven ze me de nodige vrijheid.”

Klantgericht personeel

Voor Hendrik is het belangrijk dat de klantenervaring optimaal is. Een goede structuur opbouwen met de 66 personeelsleden is hiervoor noodzakelijk. “Als je wil dat klantvriendelijkheid een thema is in je zaak, moet je het personeel hiervoor ook de tijd geven. We hebben een personeelskost van 9% in tegenstelling tot heel wat andere supermarkten waar dit 6% is. Mensen die als een citroen uitgeperst worden, hebben geen ruimte om aan service te werken.” Als lid van Buurtsuper.be doet hij ook beroep op de opleidingen voor winkelpersoneel van PMO. Investeren in de opleiding van zijn mensen helpt om hen scherp en up-to-date te houden. 

Lokale marketing

De winkel heeft een oppervlakte van 2000 m² en is hierdoor de grootste tegenover zijn concullega’s in de buurt. Het geeft Hendrik ook de kans om een zeer ruim en divers assortiment samen te stellen. Hiervoor werkt de Carrefour Market in Herent samen met een aantal lokale producenten van voeding. “Hun producten krijgen een mooie plaats in de winkel waarbij we duidelijk vermelden van welke teler ze afkomstig zijn. Zo zijn er biogroenten te vinden van landbouwbedrijf de Wriemeling en vlees van hoeveslagerij Paul Saelens. Ze vormen een relatief klein aanbod in ons totale assortiment maar bieden wel een mooie toegevoegde waarde voor onze klanten. Net als het aanbod in fairtrade-producten zijn de lokale producenten een onderdeel van een lokale marketingstrategie. Herent is een fairtrade-gemeente waar heel wat progressieve mensen wonen die o.a. aan de KU Leuven werken. Deze doelgroep wil duurzaam consumeren en daarbij is een lokaal aanbod onontbeerlijk.

Supermarkt in evolutie

Supermarkten evolueren minder naar de superprijzen maar zien meer toekomst in hun marktgebeuren. De beleving van klanten wordt met een shop-in-shop formule maximaal beantwoord. De sushistand krijgt dagelijks verse vis toegeleverd en verkoopt zeer goed. Beeldschermen vervangen de marktkramers en trachten via digital signage verhalen over de producten te vertellen. “Het is belangrijk om in te spelen op trends waarmee onze sector te maken krijgt. Het verdwijnen van cash geld ten voordele van mobiele betaaloplossingen, de digitale aankopen en een goed geïnformeerd cliënteel. Door deel uit te maken van een grotere groep als Carrefour, krijgen we hiervoor de nodige ondersteuning.”

Wat vertelt Hendrik ons over 10 jaar? “Tegen die tijd heb ik mogelijk meerdere winkels. We geloven in het winkelverhaal en zien de toekomst positief.






Opmerkingen: Laat een reactie achter

* De e-mail zal niet worden gepubliceerd op de website.