De Goede Bloemen, toonaangevende zaak zet sector in de bloemetjes


Een familiebedrijf dat zijn ambachtelijke roots in de 17de eeuw heeft en over 10 jaar volledig omnichannel en energieneutraal wil werken. Jawel, we hebben het over een bloemenzaak. Versondernemer.be had een gesprek met Dirk De Goede, zaakvoerder en de derde generatie bloemist aan de Bredabaan in Brasschaat. Gepassioneerd door zijn vak en met de skills van een rasechte ondernemer bouwt hij duurzaam verder aan zijn succesvolle zaak. 

Je eigen weg zoeken …

Dirk groeide als kind op tussen de bloemen. Hij volgde, na zijn opleiding aan de tuinbouwschool in Mechelen, gespecialiseerde opleidingen meesterbinder in Utrecht en Gent. Na zijn studies deed hij een fantastische werkervaring op bij bloemenkunstenaar Daniël Ost. Zijn grootouders, zelf kinderen van bloemenbollenkwekers, startten in 1952 met de bloemenzaak in Brasschaat. Nadat zijn vader de zaak gedurende 23 jaar had geleid, nam Dirk de fakkel over in 2012. “Zoals elke jongeman die de zaak van zijn ouders overneemt, wilde ik mijn eigen stempel drukken. Om een gezonde cashflow te garanderen, startte ik met het opvorderen van achterstallige betalingen. Dat was misschien niet de beste aanpak om het vertrouwen van bestaande klanten te winnen, maar zo kon ik wel starten met een schone lei.” Dirk gebruikt ook extra marketingtools sedert de overname. Hij promoot zijn winkel in traditionele media als kranten en magazines, gebruikt sociale media om zijn klanten te informeren en investeert ook in een nieuwe website om digitaal up-to-date te zijn.


Logistieke cyclus van bloemen tot klant

Klanten die een bloemenwinkel bezoeken, verwachten de beste kwaliteit. “We streven bij De Goede Bloemen naar een vaasgarantie van 10 dagen. Om dit te bereiken heb ik ons aankoopproces aangepast. Mijn vader kocht zijn bloemen bij een handelaar die vaak drie dagen onderweg was met zijn aanbod. De bloemen die hij kocht stonden vaak ook al twee dagen in een koeling op de veiling. Daarom dat ik beslist heb om 2x per week zelf op de veiling bloemen aan te kopen. Zo heb ik betere marges en blijven de bloemen langer vers,” aldus de jonge bloemist.

"Wij streven bij De Goede Bloemen naar een vaasgarantie van 10 dagen."

“Ook in de verkoop houden we rekening met het logistieke proces. Onze bloemenautomaat heeft een andere verkoopstrategie als onze winkel. We wisselen dagelijks van kleur door elke dag nieuwe bloemstukken in de automaat te plaatsen. In de winkel kan een bloem makkelijk drie dagen te koop aangeboden worden, in de automaat heerst er een andere atmosfeer en moeten we dagelijks aanpassen.” Dirk werkt ook samen met het ziekenhuis in Brasschaat, zodat hij een extra verkooppunt heeft voor zijn bloemen.

Geen producten maar emotie verkopen

Waar haalt Dirk zijn passie voor zijn bedrijf? “Mijn grote voldoening krijg ik bij het overhandigen van een boeket dat ik heb samengesteld. De emotie die je kan lezen op het gelaat van mensen maakt mijn dag goed. Zo heb ik onlangs samen met een vrouw die euthanasie ging plegen haar begrafenisboeketten gemaakt. Dat was een zeer emotionele beleving maar wel een bijzonder mooie ervaring. Vaak zijn de emoties ook zeer afwisselend en heb je zowel een huwelijk als een begrafenis op één dag.” Volgens Dirk zijn emoties nog belangrijker geworden dan vroeger. “Mensen weten vandaag niet goed meer hoe ze met emoties moeten omgaan en zijn sneller geraakt. Door sociale media en globale uitdagingen gaan mensen beleving en emotie zoeken in de kleinste zaken. Waar mijn vader vroeger een boeket samenstelde voor een klant, is het nu meer een gezamenlijk proces geworden tussen bloemist en klant. We spelen daar ook op in bij het inrichten van de winkel. Onze klanten worden ontvangen tussen de bloemen en we betalen SABAM voor de muziek die we spelen. Er is een ruime keuze aan bloemen om samen met ons een boeket samen te stellen en we hebben een grote variatie aan boeketten in verschillende kleuren. We zullen daarom ook nooit promoties doen, maar ons eerder op exclusiviteit richten in onze communicatie.”

Duurzaam werken met kwekers van bij ons

Bij De Goede Bloemen denken ze ook na over hun ecologische voetafdruk. Door te investeren in zonnepanelen en een warmtepomp is de winkel energiezuiniger geworden. Wat hun leveranciers betreft, proberen ze zoveel mogelijk met Belgische kwekers te werken. Die leveren een zeer goede kwaliteit en zorgen dat er minder CO2-uitstoot vrijkomt bij het transport dan pakweg rozen uit Ecuador. “Klanten verlangen ook dat we rekening houden met het milieu,” beaamt Dirk. “Belgische rozen zijn kwalitatief trouwens beter dan uitheemse en blijven door hun logistieke nabijheid langer mooi bij onze klanten.” De bloemenleveranciers van Dirk zijn ook steeds meer begaan met het milieu. Zo hergebruikt rozenkweker Wimceco de CO2 die als restproduct van de nabijgelegen industrie komt en rozenkwekerij Scheers gaat 100 % voor biologische teelt.

Ambachtelijk vakmanschap promoten

"Een goede bloemist is een vakman, net als een slager of bakker. Hij moet met verse producten werken."

Een goede bloemist is een vakman, net als een slager of bakker. Hij moet met verse producten werken en ze op een correcte manier verwerken. “In onze winkel gebeuren heel wat manuele handelingen om een mooie bos bloemen te maken voor de klanten. Vanaf het kuisen van de bloemen, verwijderen van doornen, afsnijden van stengels tot het samenstellen van een boeket heb je te maken met vakmanschap.” Dit vakmanschap promoot De Goede Bloemen samen met de beroepsfederatie KUFB en een aantal andere bloemisten uit de Antwerpse regio tijdens Fleurs des Dames. Tijdens de organisatie van dit floristiek evenement geven 25 bloemisten creatieve, inspirerende demonstraties om een erkenning en bijdrage te leveren aan hun sector.

Wat zal Dirk vertellen als we het interview over 10 jaar opnieuw doen?

“Er zal veel veranderd zijn. Ik heb een actieplan dat ik enkele jaren geleden schreef, en hiervan heb ik slechts een derde verwezenlijkt. Volgens mij maken we over 10 jaar biologisch afbreekbare potten met 3D-printers, zal onze winkel energieneutraal zijn en worden we ondersteund door diverse digitale nieuwigheden. Maar De Goede Bloemen zal nog steeds een voortrekker zijn voor de sector.”

 We wensen hem een bloeiende toekomst!

Etalege - De Goede Bloemen


Boeketten - De Goede Bloemen
Naamkaartje - De Goede Bloemen
Verse bloemen - De Goede Bloemen



Opmerkingen: Laat een reactie achter

* De e-mail zal niet worden gepubliceerd op de website.