Frituur Twiety, al 25 jaar steunpilaar van de Belgische frietcultuur


Een frituur heeft vandaag een gemiddelde levensduur van 5 jaar, enkele jaren geleden was dit nog 10 à 15 jaar. In Torhout baten Pol Vanden Bussche en zijn vrouw Carine al 25 jaar frituur Twiety uit aan de Ruddervoordestraat. Hun geheim? Het begint met respect voor en kennis van je basisproduct: de aardappel. Voeg daarbij een dagelijkse dosis energiek ondernemerschap en je kaarten liggen goed om een succesvolle zaak uit te bouwen als ‘friturist’. 

Het bintje als bouwsteen van je zaak

“Wie lekkere frieten wil bakken, moet productkennis hebben over aardappelen,” vertelt Pol. “Aardappelen zijn onderhevig aan de seizoenen. Nieuwe aardappelen, aardappelen uit het tussenseizoen en de bewaaraardappelen hebben allemaal hun eigen structuur en vastheid. We passen onze bakmethodes dan ook aan per type aardappel. We bewaren onze aardappelen maximaal twee dagen op 4 graden en veranderen minstens om de 2 dagen het rundsvet waarin we de aardappelen bakken. Telkens ik een nieuwe lading aardappelen bak, merk ik aan de eerste frieten die ik bak wat voor soort vlees … of beter aardappel ik in de kuip heb.” Bij Twiety kiezen ze steevast voor het Belgische bintje, een traditionele specialiteit van onze landbouwers. Het ras staat wel voor een uitdaging om zijn smaak en structuur te behouden door de veranderingen in het klimaat. Pol kiest daarom voor een betrouwbare leverancier die een constante kwaliteit kan aanleveren.

Een eigen merk bouwen van je frituur

Hoe herken je een goede frituur? Volgens Pol moet je vriendelijk zijn, goede frieten hebben en een snelle bediening kunnen garanderen. Daarnaast moet je frituur een onderscheidend vermogen weten op te bouwen. “We hebben in Torhout negen frituren die allemaal frieten verkopen. Toch hebben we allemaal onze eigen klanten.” Pol onderscheidt zich door een aantal eigen bereidingen toe te voegen aan zijn assortiment. Zijn slagersopleiding heeft hem hierbij geholpen. Zo maakt hij zijn eigen vol-au-vent, spaghettisaus, vleessatés, gyros en koude schotels. Zijn frieten hebben een dikte van 11 mm. Dit is volgens de frituuruitbater de geliefkoosde dikte van de West-Vlaming en een duidelijk verschil met de magere ‘takjes’ van de grote hamburgerketens. De werkdag van Pol en zijn vrouw start elke dag om 8u in de ochtend om tijdig de verse bereidingen klaar te hebben.

Het succes van zijn aanpak laat zich voelen. “Ondertussen hebben we 90% vaste klanten en heel wat klanten zijn al  de derde generatie  van ons begincliënteel. Frituur Twiety heeft daarmee in Torhout een grote bekendheid opgebouwd.” Een eigen stempel drukken maar wel frituur blijven is een belangrijk aandachtspunt volgens Pol. ”Er zijn collega’s die met hun assortiment steeds meer aansluiting zoeken met brasserieën. Dat lijkt me geen goede keuze omdat frituren een bakproces is waarop je het aanbod moet afstemmen. Anders loop je het gevaar dat de bediening te traag wordt voor de verwachtingen van een frituurklant.”

Inspelen op trends

Stilstaan is achteruitgaan. Deze spreuk geldt ook voor een frituur. “We moeten mee met de trends en wensen van onze klanten zonder aan onze eigenheid in te boeten,” beaamt Pol. “Vandaag is de hamburger een product dat enorm populair geworden is. We hebben ons assortiment burgers daarom uitgebreid zonder in te boeten aan de snelle rotatie van het bakproces. Je kan klanten immers moeilijk 10 minuten laten wachten op een hamburger.” Ook het online bestelsysteem dat Pol sinds juni heeft ingevoerd is aangepast aan de optimale omstandigheden van een frituur. Klanten bestellen en betalen online. De bestellingen zijn verwerkt in het betaal- en kassasysteem van de frituur. Wanneer Pol aan de bestelling begint, krijgen de klanten een bericht dat ze 6 minuten later hun bestelling mogen ophalen. De werkelijke afhandelingstijd is 8 minuten zodat er een marge is van
2 minuten. “Doordat klanten de bestelling gewoon oppikken en niet meer moeten betalen is de snelheid van de afhandeling per klant gegarandeerd en krijgen andere klanten niet het gevoel dat ze voorbijgestoken worden,” aldus een tevreden Pol. “We hebben onze frituur ook gemoderniseerd met digitale schermen die onze verkoop stimuleren en bieden gratis wifi aan. Er zijn zelfs klanten die eerst vragen of we wifi hebben alvorens ze willen weten of we wel lekkere frieten bakken,” grapt de vrolijke frituuruitbater. Verder heeft frituur Twiety een website en facebookpagina waar klanten regelmatig op inchecken.

Inspelen op trends is belangrijk, maar je moet ook voldoen aan de wensen van je klanten. Pol bestelt zijn producten bij de drie belangrijkste leveranciers voor frituren, die elk hun eigen sterke producten hebben. Op en dag besloot hij om een nieuwe soort krokante frikandel te verkopen die concurreerde met het topproduct van één van de leveranciers. De klanten zouden het verschil niet merken beloofde de vertegenwoordiger. “De verkoop van mijn krokante frikandellen daalde met 50% binnen twee weken. Ik heb meteen ingegrepen en opnieuw de vorige leverancier gebeld om te leveren. De omzet kwam meteen terug op hetzelfde niveau als voorheen.”

Tips voor starters

Als ondervoorzitter van Navefri, het Nationaal Verbond van Frituristen, is Pol begaan met het beroep van friturist. Onze Belgische frietkotcultuur is erkend als immaterieel cultureel erfgoed en daarvoor moeten we zorg dragen. “We hebben een fantastisch beroep waarmee je een mooie toekomst kan opbouwen door hard te werken. Ik zie heel wat starters die zich zonder voorbereiding in een avontuur als uitbater van een frituur storten. Ze onderschatten vaak het beroep en zijn niet voorbereid op de financiële verplichtingen die er zijn. Zelf heb ik eerst een aantal jaren in een rijdende frituur geholpen alvorens ik mijn eigen zaak startte. Je leert er hoe je voorbereidingen moet treffen bij het openen van je zaak en pieken moet opvangen als je zaak draait. Dit is een tip die ik aan elke jonge startende frituuruitbater wil meegeven.

 Wat betreft de toekomst van de frituren in België krijgen we nog een mooie boodschap: ”Wie passie heeft voor zijn zaak en dagelijks de beste kwaliteit voor zijn klanten brengt, zal onze frietcultuur met succes mee in stand kunnen houden.”

Opmerkingen: Laat een reactie achter

* De e-mail zal niet worden gepubliceerd op de website.