Kaaswinkel Schollaert: een culinaire beleving waar klantvriendelijkheid centraal staat



Kaashandel Schollaert: een culinaire beleving waar klantvriendelijkheid centraal staat


In de Rooigemlaan 1 te Gent kan je terecht bij een gelauwerde kaaswinkel met een gepassioneerde 2de generatie aan het roer. Een ruim aanbod van ambachtelijke biologische en rauwmelkse kazen zijn het hart van deze onderneming. Kaasliefhebbers ontdekken hier specialiteitskazen uit binnen- en buitenland. Een gevarieerd aanbod speelt in op diverse klantenbehoeften: een kaasschotel als maaltijd of dessert aangevuld met wijn, charcuterie of tapas. Versondernemer.be had een gesprek met kaasmeester Gonnie Schollaert over gastronomie en zaken doen. 


Unieke producten en vriendelijke bediening


Gonnie ging als kind mee met haar vader op melkronde en hielp haar moeder in de kaaswinkel. Het was een droom van kindsbeen af om de kaaswinkel van haar ouders over te nemen. “Een kaaswinkel is een plaats waar de kunst van ambachtelijke boeren de weg vindt naar avontuurlijke fijnproevers. Kaasliefhebbers worden graag verrast en ontdekken graag nieuwe smaken. Door de producenten te bezoeken en nieuwe smaken te ontdekken op verschillende beurzen in binnen- en buitenland, proberen we een gevarieerd assortiment aan te bieden aan onze klanten. Het is de kunst om een kaas met de juiste rijping te verkopen, zodat de optimale smaak geproefd wordt.”
Tot de klanten van Gonnie behoren ook chef-koks die speciaal naar haar winkel komen om zich te laten adviseren: de klant krijgt een goed product mét uitleg bovenop. Achter elke kaas zit een verhaal en bij Kaashandel Schollaert kunnen ze over elke soort iets vertellen. Bovendien is de winkel vlot bereikbaar zowel met de auto als met de fiets.


Jongeren kiezen voor kwaliteit


Kaas is hip! In de winkel van Gonnie komen heel wat foodies, jongeren en gezinnen kazen kopen. Ze kiezen voor pure kazen met weinig toegevoegde smaken. “Jongeren gaan opnieuw voor kwalitatieve en ambachtelijke producten”, aldus kaasmeester Gonnie Schollaert. “Waarom ze onze kazen verkiezen boven deze van een algemene voedingszaak? Wel, wij onderscheiden ons van de algemene voedingszaak op twee vlakken: ten eerste bieden wij een veel uitgebreider en exclusiever assortiment aan ambachtelijke, rauwmelkse kazen. Deze worden dus niet industrieel gemaakt en bestaan uit niet-gepasteuriseerde melk (alle bacteriën, dus ook de goede, zijn nog aanwezig). Ten tweede worden onze kazen geaffineerd tot ze à point staan: het punt waarop de kaas perfect gerijpt en dus het lekkerst is”.
Opmerkelijk is dat een kaasavond met alles erop en eraan ook bij studenten sterk in de smaak valt. Gentse kotstudenten  komen vaak achter een kaasschotel of raclette voor een gezellige avond.
Voor diegenen die verknocht zijn aan sociale media heeft Kaashandel Schollaert creatief ingespeeld op een live facebookteller: klanten kunnen hun Facebooklike in real time zien doorkomen op de facebookteller die op de winkeltoog is gemonteerd.


Belgische kazen scoren


België telt meer dan 300 soorten kazen. “Internationaal hebben onze kazen een sterke reputatie en behalen ze mooie prijzen zoals op de World CheeseAwards in San Sebastien. We merken dat onze klanten bewust voor lokale Belgische kazen kiezen omwille van de kwaliteit, duurzame productie en steun aan de kleine handelaar. Net daarom bieden wij onder andere de ‘Kaasschotel van bij ons’ aan. Een assortiment van heerlijke Belgische kazen die à point staan. Zowel van de Ardennen als tot aan de kust vind je uitmuntende ambachtelijke kaasmakers”.  Gentse specialiteiten van kaasmakerij Het Hinkelspel zijn fantastische kazen uit onze eigen regio. De kazen Pas de Bleu (blauwschimmelkaas) en Pas de Rouge (kaas met gewassen korst) behoren tot de favorieten van onze klanten. De stijgende trend van kaas met bier wordt ook bevestigd door Gonnie:” Steeds meer klanten ontdekken de grote variatie aan Belgische bieren die mooi samengaan me de verschillende kazen. Elk bier heeft zijn typische smaak en hetzelfde kan gezegd worden voor iedere kaas.”


Een kaasschotel is een sociaal medium


Een kaasschotel wordt zelden door één persoon gegeten, vaak gaat het om een groepsgebeuren. De kaasschotels van Kaashandel Schollaert worden dan ook meestal samengesteld voor meerdere personen. “Wanneer klanten naar de winkel komen om de schotels terug in te leveren, vragen we hen of alles in orde was. De mooie complimenten die we dan krijgen en de glinstering in hun ogen bij de herinnering aan een mooie gezellige avond, geeft ons energie. It keeps us going! Die gezellige avonden, waarbij onze producten centraal staan, zijn voor ons zonder twijfel de beste reclame. Nieuwe klanten ontstaan vaak nadat ze een lekkere kaasschotel geproefd hebben bij vrienden. We zorgen daarom ook steeds dat er een duidelijke verwijzing is naar onze winkel via naamkaartjes en prikkertjes.“
Meer en meer bestellen ook Gentse bedrijven, organisatoren van trouwfeesten  en  fiere ouders van communicanten kaasschotels bij Schollaert.  Ook zij vormen een uitstekend reclamemedium voor de zaak.


Een mooie toekomst


De winkel heeft nog een mooie toekomst in het zicht. Gonnie doet het werk met veel passie en haar dochter staat reeds te popelen om het roer over te nemen. “We hebben zelfs een mooie kelder met oude gewelven die we kunnen uitbreiden voor culinaire proeverijen of kaas- en wijnavonden” vertelt kaasmeester Gonnie. “We zien wel wat de toekomst brengt!”





Opmerkingen: Laat een reactie achter

* De e-mail zal niet worden gepubliceerd op de website.