6 tips voor een goed voorbereide jaarlijkse sluiting


01 Jul
01Jul

Sluit jouw winkel even de deuren voor de jaarlijkse vakantie? Breng dan zeker je klant op de hoogte van je vertrek! 

Een goed geïnformeerde klant gunt jou je vakantie. Klanten die niet geïnformeerd zijn en die bovendien geërgerd zijn omdat ze voor een gesloten deur staan, gaan op zoek naar een alternatief en blijven misschien weg.

Hieronder somden wij zes praktische tips voor jou op om je klanten op de hoogte te brengen van je geplande vakantie. Zo krijgt je klant de kans om tijdig een alternatief zoeken en komen ze na je vakantie met plezier terug! En op die manier kan jij ontspannen aan je welverdiende vakantie beginnen...

  • Communiceer op tijd

Vier weken op voorhand is een geschikte periode.

  • Communiceer via verschillende kanalen

Een infobordje in de winkel, een praktische flyer, info op de website, een kleine aankondiging op social media. Geef je flyer persoonlijk af aan je klanten.

Verzorg steeds de lay-out van je communicatie en vergeet je huisstijl niet!

  • Denk na over de boodschap

Besteed de nodige aandacht aan de vormgeving en inhoud van je vakantieboodschap. Een opvallende, positieve boodschap scoort nog altijd beter dan een eenvoudig wit briefje.

Weet dat je klanten je vakantieboodschap vaak op hun prikbord of koelkast hangen. Vermeld dus zeker je naam, adres én logo van je bakkerij. Ook wanneer je zaak terug open is.

  • Herhalen, herhalen, herhalen

Herhaling is de beste manier om iets te onthouden. Kondig je vakantie aan in de winkel op een goed zichtbare plaats (kassaruimte, winkeldeur …). Ook je website en plasmascherm zijn interessante dragers om je boodschap te plaatsen. Leg flyers aan de kassa die het prikbord of koelkast van je klant kunnen sieren.

  • Werk samen met concullega's

Werk samen met je concullega's een regeling uit en communiceer samen over jullie vakantieperiodes. Da's extra gemakkelijk voor de klant en zo vermijd je dat ze elders gaan kopen. Bovendien hou jij zo de communicatie in de hand!

  • Bij je terugkeer

Laat je klanten via social media weten dat je winkel terug open is. 

Profiteer van de gelegenheid om je winkel opnieuw in de kijker te zetten door het organiseren van een spaaractie of promotie. Zo breng je klanten op de hoogte dat je winkel opnieuw open is, moedig je klanten aan om opnieuw langs te komen en staan de klantenbezoeken weer snel op het gewenste pijl.

Prettige vakantie!