Een doordachte winkelrouting


16 May
16May

De weg die je klant aflegt in je winkel heeft veel invloed op zijn koopgedrag. Dat zien we ook in supermarkten: wanneer verse groenten en fruit helemaal in het begin van de winkel staan opgesteld, krijgt je meteen het gevoel dat de rest van de producten ook vers en kwalitatief zijn.

Hoe bekijken je klanten je winkel?

  • Alles draait om emoties en zintuiglijke beleving.
  • Klanten keren niet op hun passen terug. Zorg ervoor dat alles meteen zichtbaar is.
  • Impulsaankopen aan de kassa werken altijd!
  • Consumenten handelen eerder onbewust en emotioneel.
  • We hebben de natuurlijke neiging om eerst rechts te kijken
    • We stappen rechts een winkel binnen
    • We lopen tegenwijzerzin door de winkel
    • Zaken die rechts in de winkel liggen krijgen meer aandacht dan links
  • Intuïtief nemen mensen altijd het ‘snelle’ brede gangpad
  • Rechte gangpaden en schappen laten de klant sneller hun weg afleggen

Enkele nuttige cijfers

  • 70% van de koopbeslissingen worden genomen op het verkooppunt zelf.
  • Consumenten blijven gemiddeld 20 seconden in één afdeling van de supermarkt.


De beste posities in het winkelrek

Hoe kan je klanten beïnvloeden in jouw zaak?

Alles draait rond emoties en zintuiglijke beleving.

  • Vermijd overbelasting van visuele communicatie
  • Gebruik displays doordacht:
    • Plaats niet te veel displays
    • Plaats displays op een relevante plaats (bv. een display voor Belgische kazen bij de kaastoog)
    • Zet displays met hun voorzijde in de looprichting. Klanten kijken niet meer achterom.
    • Wijzig de display van tijd tot tijd, zo blijft de klant alert.
    • Zet met displays de troeven van jouw producten in de kijker: laat zien van welke teler jouw lokale producten komen of dat jouw vlees 100% Belgisch is.
  • Voorzie een afzonderlijke plaats voor affiches van privé-initiatieven, weg van je te verkopen producten.

Consumenten handelen onbewust en emotioneel. 
Help de consument bij zijn keuze, verstoor zijn denkwijze en win zijn aandacht.

  • Verleid je klant met je etalage en straatbeeld:
    • Houd het eenvoudig en toch creatief
    • Gebruik elementen die je kennis/vakmanschap uitstralen
    • Verander regelmatig en gebruik eventueel thema’s
    • Trek de aandacht al op de stoep, bijvoorbeeld met een stoepbord
  • Een totaalconcept zorgt voor een aangename winkelbeleving
  • Misleid de hersenen:
    • Denk hierbij aan het voorbeeld van de snoepschepjes: een groot schepje geeft de indruk dat je meer waar voor je geld krijgt.
  • Impulsproducten aan de kassa werken altijd. Denk bijvoorbeeld aan een portie snackgroentjes.

Richt het gangpad bewust in.
Rechte gangen, schappen en togen zijn wellicht het gemakkelijkst en meest logisch om je winkel in te richten. Toch helpt het ook de consument om snel weer je winkel te verlaten. Terwijl je juist de klant zo lang mogelijk wil houden en hem zo veel mogelijk in verleiding wil brengen om meer te kopen dan hij eigenlijk van plan was.

  • Het looppad en kijkgedrag van de consument:
    • Je kan de klant afremmen door een ‘obstructie’ te plaatsen, met bijvoorbeeld een kleine ronde toog. Ronde togen of meubels remmen af en klanten zullen intuïtief meer aandacht spenderen aan de producten hierin.
    • Verstoor het gangpad en het kijkgedrag door de aandacht te trekken met bijvoorbeeld een display en/of communicatie in je winkel.
    • Gebruik POS-materiaal om producten te ondersteunen (Point of Sale-materiaal wordt gebruikt als promotiemateriaal om meer van het product te verkopen). Let op: te veel POS-materiaal kan ook verlammend werken. Less is more!
    • Houd de schappen en togen altijd netjes en goed aangevuld.
    • Houd rekening met de natuurlijke neiging van je klant om rechts te kijken. Zet daar dus de producten die het meest opbrengen. Producten die mensen sowieso kopen behoeven geen extra aandacht.
    • Zet producten die sowieso gekocht worden, zoals zuivelproducten, achteraan in je winkel. Zo zal je klant jouw winkelroute moeten volgen om aan deze producten te raken.
  • Schapstructuur heeft een impact op het koopgedrag:
    • Zorg voor een duidelijke structuur en groepering van producten.
    • Shoppers willen een fijne winkelomgeving. Hoe beter de winkel is gestructureerd, hoe loyaler ze zullen zijn ten overstaan van je winkel.
    • Groeperen helpt de consument bij zijn keuze.
    • Kleuren en contrasten trekken de aandacht. In je groente- en fruitafdeling kun je hier creatief mee aan de slag gaan.
    • Ook hier geldt de boodschap ‘Less is more!’.
  • Denk multisensorieel.
    • Fruit en groenten aan de ingang versterken de perceptie dat alles in de winkel vers en dus ook kwalitatief is.
    • Proeven doet kopen. Organiseer degustaties en overtuig de klant van jouw product. Hierbij kan je elk product in de kijker zetten. Lokaal kopen wordt steeds populairder, dus laat jouw klant ook zeker proeven van jouw aanbod streekproducten.
    • Geur is een sterke verleidingsfactor. Je kan rekenen op gemiddeld 20% meer omzet. Bovendien zal je klant meer tijd doorbrengen in de winkel.
    • Een voorbeeld: in het gangpad links vind je gesuikerde producten en in het gangpad rechts gezouten producten. Bij verspreiding van een geur die gerelateerd is met gesuikerde producten, zoals chocolade, zal het gangpad links met de gesuikerde producten meer verkopen dan het gangpad rechts. Draai het om en verspreid bijvoorbeeld de geur van gebakken kip. Dan zal het gangpad met de gezouten producten meer succes kennen. Zonder verspreiding van geur gaat de voorkeur sowieso uit naar het rechter gangpad.
    • Geluid kan invloed hebben op het gangpad. Denk maar eens welk gevoel jij ervaart wanneer je een wijnfles hoort ontkurken of wanneer je de ober een flesje bier hoort openen. Krijg je zelf al zin in een glaasje?
  • De logische plaats voor je kassa is aan het einde van de looproute.

Het resultaat van een goed doordachte winkelroute? Een loyalere klant die meer koopt!