Relevante winkelcommunicatie in jouw zaak


06 Sep
06Sep

Naast een doordachte winkelrouting en slimme productpresentatie, is ook de winkelcommunicatie in jouw zaak van belang.

Dit om verschillende redenen:

  • Om klanten naar jouw winkelpunt te lokken,
  • om jouw producten in de kijker te zetten en je klanten te overtuigen om te kopen,
  • om aan klantenbinding te doen: door middel van bv. spaaracties, waardebonnen en klantenkaarten kan je klantenbinding en winkeltrouw in de hand werken.

Toch wordt je klant op vandaag al overstelpt met winkelreclame en ander promotiemateriaal. Met als gevolg dat hij enkel nog datgene ziet wat voor hem interessant kan zijn. Hoe kan je  dan toch nog  een impact maken op het koopgedrag van je klant? Lees hieronder onze tips!


  • Val op door vorm en kleurgebruik

Geef je POS-materiaal, zoals displays en wobblers, originele, opvallende vormen en kleuren.
Zo trek je de aandacht van je klant voor boodschappen die hij anders zou voorbijlopen.


  •  Bewegende zaken trekken de aandacht

Beeldschermen, dynamische affiches en wobblers zorgen voor beweging en trekken hierdoor extra de aandacht van je klant.

  • Locatie, locatie, locatie

Geef aandacht aan de plaats waar je je winkelcommunicatie plaatst. De juiste plaats kan een groot verschil betekenen voor de zichtbaarheid naar je klant.

Enkele voorbeelden zijn:

  • Buitenkant (stoep, etalage …)
  • Direct aan de ingang
  • Op de kop van een rayon
  • Aan de kassa

Promotiemateriaal plaatsen aan de kassa kan een uitdaging zijn: plaats de winkelcommunicatie waar de klant het ziet tijdens het aanschuiven. Plaats je de communicatie na de kassa, dan is de klant meer bezig met betalen en boodschappen wegsteken. Hij zal dan geen aandacht meer besteden aan jouw communicatie.


  • Val op door extra beleving

Maak je winkelcommunicatie dynamisch. Organiseer bijvoorbeeld degustaties. Je communicatie zal sterker opvallen en je klant zal sneller overtuigd zijn als hij het product kan uitproberen.


  • Wees selectief en origineel

Natuurlijk is er zoveel informatie dat je graag je klant zou willen meedelen. Toch is het beter selectief te zijn hierin. Teveel promotiemateriaal heeft namelijk een averechts effect. Beperk ook het aantal van bepaald communicatiemateriaal zoals wobblers, bordjes met “producten in de kijker” …. Hoe kleiner het aantal, hoe sterker het effect zal zijn.


  • Bied relevante info aan

In de winkel geeft de consument de voorkeur aan een korte en krachtige boodschap. Hij is het meest gevoelig voor woorden als: korting, promo, gratis, nieuw …

De gewenste info hangt ook af van het gebruikte materiaal:

  • Bij een wobbler verwacht je klant concrete en korte info over het product.
  • Op een beeldscherm of in een folder mag er meer algemene info gegeven worden: recepten, ingrediënten, productverhaal, herkomst …

Wil je toch graag nog meer informatie kwijt? Dan is het zeker interessant om een folder of website aan te bieden.

Spendeer ook aandacht aan de winkelcommunicatie van de meest voor de hand liggende informatie, zoals openingsuren aan de ingang, een duidelijke prijsindicatie van je producten, aanduiding van de parking …


  • Kies voor materiaal dat past bij je zaak

Houd bij het kiezen van de hoeveelheid, vorm, inhoud en lay-out van het promotiemateriaal rekening met de uitstraling van je winkel. Heb je bijvoorbeeld een winkel met een authentieke uitstraling, dan passen felgekleurde wobblers misschien wat minder bij je zaak en sluit een krijtbord met de dagelijkse promoties en prijzen beter aan bij de look-and-feel van je winkel.


  • Je personeel is het grootste uithangbord

Je winkelpersoneel is de belangrijkste winkelcommunicatie voor jouw zaak. Goed opgeleid personeel is dus heel belangrijk. Meer informatie en tips lees je hier:


Op Versondernemer.be ontdek je een hele waaier aan marketingtips voor jouw zaak.

Hieronder vind je een greep uit ons aanbod.