Goed opgeleid personeel is de sleutel tot succes - deel 3


13 Feb
13Feb

Tips voor een succesvol gesprek met uw personeel

Het is wel duidelijk dat de plaats die uw personeel inneemt in uw zaak, belangrijk is voor het succes van uw zaak. Een grote betrokkenheid is cruciaal en daarom overlegt u best regelmatig met hen. Hoe zorgt u dat ze ook luisteren? We vonden dit alvast belangrijk genoeg om hier bijkomend aandacht aan te besteden.

Niet doen:

  • Roddelen: klassiek en nooit goed. Spreek geen kwaad over iemand als die er niet bij is en tolereer het ook niet van uw personeel.
  • Oordeel niet te snel: als mensen hun verhaal doen en u snauwt hen meteen af, dan wordt het moeilijk om ze naar u te laten luisteren.
  • Niet afbrekend zijn: aandachtig blijven bij iemand die altijd negatief is, is zeer moeilijk.
  • Klagen: of erger, onversneden negativiteit werkt bijzonder afstotend.
  • De schuld afschuiven: Luisteren naar iemand die de schuld altijd afschuift is vermoeiend.
  • Niet alles is fantastisch: overdrijf niet in uw enthousiasme. Ook dat werkt snel afmattend. Niet alles doet de wereld op zijn grondvesten daveren. Trouwens, hoe zal u reageren op een echt briljant idee?
  • Dogmatisch zijn: wie steevast zijn grote gelijk uitdraagt, zal niet kunnen rekenen op een grote luisterbereidheid.

Wat zijn goede sleutelelementen om impactvol te spreken?

  • Eerlijkheid: wees duidelijk en direct.
  • Authenticiteit: wees altijd uzelf.
  • Integriteit: doe wat u zegt.
  • Liefde: het goed menen met anderen.

Let op uw stemgebruik. Ook dat is belangrijk bij de impact van de boodschap.

Met deze vuistregels in het achterhoofd kan u zich bezighouden met het ondernemerschap, terwijl uw personeel ervoor zorgt om uw belangrijkste doel te behalen, en dat is: dat uw klanten tevreden terugkeren naar uw zaak.

Lees ook deel 1 en deel 2 van goed opgeleid personeel:

>>Deel 1: Alles begint bij een doordachte aanwervingsprocedure
>>Deel 2: Tips om uw personeel goed op te leiden