Het ideale zomermenu volgens jouw Vlaamse klant


19 Jul
19Jul

Het zomert. De temperaturen stijgen, de terrasjes worden drukker en de drankjes kouder. Voor jouw zaak is dit het uitgelezen moment om je menukaart een zomerse touch te geven en je terras summerproof te maken. Ook je gasten kijken popelend uit naar jouw zomerse menukaart. Maar welke verwachtingen hebben zij hierrond? Naar welke gerechten zijn zij op zoek tijdens die warme zomerdagen? Wat mag er buiten verfrissende ijsjes zeker niet ontbreken op je menukaart om de zomerbezoeker naar je horecazaak te lokken én te doen terugkeren? VLAM zocht het voor jou uit via zijn online onderzoeksplatform Marktmaker Community. Meer dan 75 enthousiaste Vlamingen reageerden op de vraag naar hun verlanglijst voor een zomerse menukaart.


Hou het licht

Uit het onderzoek, afgenomen in mei 2019, blijkt dat men tijdens de zomermaanden vooral op zoek is naar verfrissende en licht verteerbare gerechten met verse producten zoals groenten, fruit en vis.


Ik zou met seizoensgebonden producten werken en eventueel wat meer salades op de menu's willen zien, omdat, indien het warm is, ik eerder een koud gerecht prefereer dan een warm gerecht.” (kevint)

 

“Suggesties : hou het licht - zware gerechten en dranken zijn uit den boze, gebruik indien mogelijk streekgerechten of ten minste ingrediënten die nu (tijdelijk) op hun best zijn.” (Goldorak) 


Zo’n 30% gaf zelfs aan een barbecuegerecht te smaken tijdens hun horecabezoek. U kunt de verwachtingen naar verse producten perfect combineren met de goesting in barbecue door bijvoorbeeld een gegrilde vis op het menu te zetten met gegrild fruit of groenten.


“Barbecue: staat synoniem aan de zomer” (catlover)


Groenten en fruit

De respondenten gaven aan genoeg verse, seizoensgebonden groenten op de menukaart te willen zien, in de vorm van salades of gazpacho. Worden de groenten als bijgerecht geserveerd, dan hopen ze op een ruime portie met veel variatie. Je klant apprecieert het ook als de chef zijn creativiteit loslaat op de seizoensgroenten.


“Een lekkere frisse salade (maar wel goed gevarieerd in groentjes: niet gewoon een stukje vlees of vis met veel sla): smaakt altijd heerlijk op een warme zomerdag (GrietVV)”


“Ik denk dat een horeca uitbater echt op het seizoen kan inspelen (…) Zo laat hij zien dat hij actief gepassioneerd is door de seizoenen en dit komt bij mij respectvol over naar de klant” (Lientje)


Vers fruit verdient volgens de respondenten ook zeker een plaatsje op jouw menukaart. Dat past volgens hen bij een zout aperitief zoals parmaham en in salades. Serveer je zelfgemaakt ijs met vers seizoensfruit zoals bessen, aardbeien, frambozen … dan scoor je eens te meer.


Als nagerecht is er te veel om op te noemen, maar ik verkies toch de varianten met verse vruchten van de zomer, zoals aardbei, kers, enz.  (Femieke)


“Als dessert staat een coupe vers fruit of een coupe aardbei sowieso op plaats 1. (Arasari)


Vis

Vis wordt door jouw gasten vooral in de horeca gegeten. Zo’n 37% van de Belgen kiest voor een visgerecht op je menukaart. Het spreekt voor zich dat een lekkere verse vis op je menukaart niet kan ontbreken. Dat bleek nogmaals uit het onderzoek van de Marktmaker Community. Kies je voor gerechten voor vis zoals pladijs of heek, dan kies je voor een vis die in deze periode op zijn best is.


Dranken

Naast de klassieke frisdranken en zomerse alcoholische dranken, zoals sangria met vers fruit en een fris lokaal biertje, waren de respondenten ook enthousiast over mocktails met vers fruit op jouw menukaart. Je klant is namelijk kritischer geworden in wat en waar hij eet en drinkt. Steeds meer is hij bezig met een bewuster consumptiepatroon, waarbij gezondheid een belangrijke rol speelt. Een alcoholvrije drank op je menukaart wordt een evidente keuze en men verwacht een volwaardig alternatief van de cocktailkaart.


… maar aangezien ik geen alcohol drink, is het aanbod meestal beperkt tot bruis en plat en de gebruikelijke frisdranken. Zelfgemaakte limonades met bepaalde kruiden en vers fruit kunnen even goed een aanvulling zijn bij een gerecht, als wijn of bier … ” (jefkokenco)


Op een zomerse menu toch het liefst werken met seizoengebonden ingrediënten. Lekker vers en goed voor het milieu! Ook graag een variëteit in mocktails. (Doortjen)”


Wij helpen je alvast op weg met deze vijf tips voor een sterke mocktailkaart.


  • Breng een verhaal

Het verhaal van mocktails is meer dan enkel de bereiding ervan. Wanneer je jouw menukaart uitbreidt met alcoholvrije dranken, is het belangrijk dat je hier evenveel over nadenkt als het aanbod van jouw alcoholische dranken.
Met alcoholvrije dranken bied je je klant een beleving aan, waar ze deze tijden sterk naar op zoek zijn. Je neemt je klant mee op reis. Van het kiezen tot het opdrinken: de mocktail moet een avontuur zijn. Bereid daarom je alcoholvrije cocktail met evenveel passie en aandacht als dat je een cocktail zou klaarmaken. Van glas tot garnituur, van het shaken van het ijs tot doordachte namen. 

Mocktails die speciaal bedacht zijn voor bepaalde gelegenheden zoals Halloween of de feestdagen, scoren ook heel goed. Laat ze visueel opvallen en maak ze instagrammable, zodat jij én anderen ze kunnen delen op social media. Dit creëert - gratis - visibiliteit voor je zaak.


  • Volg het moment

Vers fruit, groenten en kruiden in je mocktails zorgen voor de lekkerste smaken. Kies je ingrediënten op basis van het seizoen, dan zijn ze op hun lekkerst én een stuk goedkoper.

Een mocktail is trouwens meer dan alleen een zomerdrankje. Voor elk seizoen is er een gepaste mocktail die je kan serveren. Experimenteer met zoet, zuur en bitter. Voorzie ook een gepaste keuze voor elk moment. Zijn je klanten op zoek naar een alcoholvrij aperitief? Stel hen dan een mocktail met een zoetzure of bittere toets voor. Dat scherpt de eetlust aan.


  • Zachtfruit voor een instant-happy gevoel

Door het volgen van het seizoen, creëer je met onder andere vers fruit de lekkerste smaken in jouw cocktail. Zachtfruit als bessen, frambozen en aardbeien in jouw mocktails zijn dan ook een absolute topper. Deze luxueuze garnituren passen perfect in het plaatje van de kritische consument die op zoek is naar gezonde doch smakelijke beleving. De felle kleuren en volle smaken geven je klant het gevoel van luxe en pure verwennerij, zonder zondigen.

Het is dan ook geen geheim dat de populariteit van deze vruchten blijft stijgen. Ze worden in verhouding tot de totale fruitkorf zelfs vaker gegeten in de horeca.


  • Ijs als onmisbaar ingrediënt

Ijs is een onmisbaar ingrediënt in je mocktails en het doet meer dan alleen koel houden. De grootte, vorm en manier van bewerking hebben allemaal een effect op de mocktailervaring van je klant.

Door het toevoegen van ijs aan je mocktail, verdunt het ijs de drank en komen de aroma’s naar boven.

Wanneer je ijsblokjes maakt, gebruik dan gedestilleerd water dat tweemaal gekookt is. Dit zorgt voor kristalheldere ijsblokjes, zonder witte waas. Als finishing touch kan je experimenteren met stukjes vers fruit of botanicals erin. Extra punten voor klantbeleving!


  • Ga voor minder voedselverspilling

Met enkele simpele acties, kunnen mocktails zelfs minder verspilling betekenen voor je onderneming.

Wanneer je zowel het sap als de schil en zeste van citroenen of limoenen verwerkt in je mocktail, creëer je extra smaak en hoef je minder weg te gooien.

Fruit dat niet mooi meer is voor garneringen en dat je zou weggooien, is ideaal voor het maken van siropen of shrubs (cocktail op basis van azijn, fruit en suiker dat wordt gemixt met bruiswater).

Denk ook bewust na over het gebruikte materiaal en kies voor herbruikbare alternatieven voor bijvoorbeeld rietjes.


Een zomerse menukaart met verse, seizoensgebonden producten is een absolute meerwaarde voor jouw klant. Trek de lijn door van aperitief tot dessert en scoor in elk seizoen!