13 horeca interieurtips voor een geslaagde klantbeleving


09 May
09May

Hoe overtuig je mensen om in jouw zaak binnen te stappen? En hoe zorg je ervoor dat ze terugkomen? Met deze 13 tips creëer je met je interieur een geslaagde beleving voor je klanten die zal blijven lonen.

  1. Bepaal je doelgroep

    Door specifiek te gaan bepalen wie jouw klant is, kan je een gerichter antwoord vinden op de vraag hoe je hem kan overtuigen om in jouw zaak binnen te stappen én terug te komen.

  2. Social proof

    Voordat je klant beslist om jouw horecazaak binnen te stappen, heeft hij (onbewust) de omgeving van je zaak gescand. Hij heeft een bewijs nodig dat de locatie goed is.

    Wanneer je klant bij het passeren van jouw zaak andere mensen ziet zitten in je zaak, is dat voor hem al een bewijs. Stimuleer hem om een plaats bij het raam of gevel met daglicht te nemen. Mensen zullen dit vaak al automatisch doen, maar het kan nooit kwaad dit nog wat extra te stimuleren.

    Zorg er ook voor dat je terras er aantrekkelijk en verwelkomend uitziet, ook al is het er het weer niet voor. Straal warmte uit met kussentjes en plantjes.

    Met een bord of tekst op je raam, kan je laten weten aan passanten wat jouw zaak te bieden heeft. Zorg er ook voor dat het duidelijk is dat je zaak open is.

  3. De ruimte van je zitplekken

    De hoeveelheid ruimte tussen de gasten bepaalt hoelang ze blijven zitten. Hoe dichter je klanten op elkaar zitten, hoe gejaagder ze zich zullen voelen en hoe korter het bezoek zal zijn. Ruimere zitplaatsen dragen dus bij tot een fijne beleving van je klant.

  4. Rond meubilair

    Kies voor ronde vormen in je zaak. Denk hierbij aan stoelen, tafels, bar en lampen. Gasten ervaren een zaak waarin ronde vormen zijn als een vriendelijke, aangename ruimte.


  5. Kies de juiste stoelen

    Om een beleving van rust te creëren in je zaak, kies je voor niet meer dan vier verschillende stoelen in maximum twee verschillende kleuren. Hoe meer kleuren en vormen, hoe drukker de klant dit ervaart en hoe korter hij in jouw zaak zal blijven. Het spreekt voor zich dat hoe comfortabeler de stoel is, hoe langer de klant zal blijven.

  6. Gebruik zwaarder servies

    Hoe zwaarder een glas, hoe hoger de kwaliteit wordt ervaren en hoe lekkerder gasten de inhoud vinden. Dit geldt ook voor de borden en het bestek.


  7. Zorg voor meer groen in je interieur

    Je klant komt meer tot rust en is beter in staat om te ontspannen in de aanwezigheid van natuur. En dat geldt ook voor je personeel! Zorg daarom dat er voldoende planten in je interieur aanwezig zijn.


    Echte planten hebben een beter effect dan nepplanten. Toch kan een wand met fotobehang van bijvoorbeeld een bos ook al positieve resultaten geven.In deze artikels vind je nog meer nuttige tips over meer groen in je zaak:

  8. Natuurlijke materialen

    Naast planten hebben ook natuurlijke materialen een positief effect op het welzijn van mensen. Mensen voelen zich meer ontspannen en blijer. Gebruik daarom in je interieur hout, organische vormen en patronen uit de natuur.


  9. Blinde muren als opportuniteit

    Kijk uit naar blinde muren in je zaak, die zich vaak in de buurt van de toiletten bevinden. Je klant is namelijk het meest ontvankelijk voor communicatie en de omgeving tijdens de route van het toilet naar de tafel. Gebruik die blinde muren dus als communicatiemiddel. Laat hier zien wat aanbiedt, welke actie je hebt of iets anders wat je wilt uitdragen.

  10. Niet-tastbare elementen van je interieur

    Ook niet-tastbare elementen als geur, muziek en akoestiek zijn elementen in je interieur die de beleving van je gasten beïnvloedt. Geur werkt bijvoorbeeld heel direct op emoties. In horecazaken verleid je jouw gasten het meest tot consumptie door natuurlijke geuren, zoals dat van vers eten.

    Het tempo van muziek bepaalt de eetsnelheid: hoe sneller het tempo, hoe sneller jouw klant zal eten. Bij langzamere muziek zullen je klanten langer blijven zitten en bestellen ze vaak wat bij.

    Ook de akoestiek heeft invloed op de beleving. Een goede akoestiek doet je klant langer blijven en geeft hem een tevredener gevoel. Voor een goede akoestiek, voorzie je minstens 9% van je ruimte met geluidsabsorberende materialen als gordijnen of schilderijen.

  11. De verlichting

    Ook de verlichting in je zaak heeft een sterke invloed op de beleving van je klant. Bij gelere verlichting wordt meer uitgegeven. Rodere tinten in de verlichting geven de gasten een tevredener gevoel. Blauwe tinten stralen vertrouwen uit, maar passen minder goed in een eetcontext.

  12. Geen overkill aan promotiemateriaal

    Jouw gasten worden continu blootgesteld aan promotiemateriaal, waardoor ze zich hiervoor meer gaan afsluiten. Probeer dus het promotiemateriaal in jouw zaak binnen de perken te houden.

  13. Peak-end rule: ‘Gasten onthouden het mooiste en het laatste moment het beste’

    The peak-end rule houdt in dat jouw klant bij het terugkijken naar zijn bezoek aan jouw zaak, zich vooral het hoogte- of dieptepunt (bijvoorbeeld een heerlijk hoofdgerecht) en het laatste moment zal herinneren. Streef ernaar de klant tot het laatste moment van zijn bezoek een aangename beleving te bezorgen.


Met deze 13 tips voor je interieur, creëer je een geslaagde beleving voor jouw gasten. En dat betekent gegarandeerd een tweede bezoek aan jouw zaak!