Belg koopt vis vooral in DIS 1, maar ook steeds meer bij hard discount en buurtsupermarkt.


Zalm en kabeljauw blijven de absolute vistoppers. Samen zijn ze goed voor de helft van de verkoop van verse vis, waarbij vooral het aandeel van de kabeljauw groeit. De Belg koopt zijn verse vis vooral bij DIS 1, maar steeds meer ook bij hard discount en buurtsupermarkt.

Hard discount groeit maar DIS 1 blijft marktleider

DIS 1 blijft met 40,50% marktaandeel afgetekend marktleider, maar verliest dus terrein aan de hard discount en buurtsupermarkt.
De visspeciaalzaak verloor de voorbije periode marktaandeel en zakt onder de 9%. In Vlaanderen is de visspeciaalzaak voor verse vis en Noordzeevis belangrijker, maar ook hier verliest dit kanaal terrein.
In Vlaanderen is de visspeciaalzaak belangrijker voor verse vis en Noordzeevis dan in Brussel en Wallonië. Voor verse vis heeft ze een marktaandeel van 22%, voor Noordzeevis 26%.

Stijgende visbestedingen maar dalend volume

In lijn met de licht stijgende voedingsbestedingen, stegen de bestedingen van vis, week- en schaaldieren vorig jaar met 2%.
In totaal kocht de Belg vorig jaar iets meer dan 8kg vis, week- en schaaldieren, voor een waarde van 99euro.
De helft van het volume van vis, week- en schaaldieren wordt als vers gekocht.

De Vlaming is de grootste viseter in België en koopt anderhalve kg vis, week- en schaaldieren meer dan de Waal en 0,3kg meer dan de Brusselaar.

Thuisconsumptie is de norm maar buitenshuis consumptie groeit 

Thuis is en blijft de belangrijkste consumptieplaats voor de viscategorie. Twee derde van de visconsumptie vindt thuis of bij familie en vrienden plaats. Ruim een derde wordt buitenshuis geconsumeerd. Vooral de horeca wordt belangrijker als consumptieplaats. Het aandeel van dit kanaal in de visconsumptie steeg van 16 naar 21% in drie jaar tijd. Er zijn ook grote verschillen per soort. Kabeljauw en zalm zijn meer thuisproducten. Scampi's en mosselen zijn dan weer typische restaurantproducten.
In het algemeen worden vis, week- en schaaldieren relatief vaker buitenshuis geconsumeerd dan bijvoorbeeld vlees en kip.
Dit alles blijkt uit de VLAM-consumptietracker, een onderzoek uitgevoerd door iVox in juni 2017.


Het volledige rapport vind je hier.

Opmerkingen: Laat een reactie achter

* De e-mail zal niet worden gepubliceerd op de website.