DIS1 blijft marktleider voor verse groenten en fruit, buurtsupermarkt wint terrein


48% van het aangekochte volume vers fruit en verse groenten passeerde in 2017 bij DIS 1 (hypermarkten en grotere supermarkten) langs de kassa. Dit is 1% minder dan in 2016. Hard discount (Lidl en Aldi) heeft een volumeaandeel van 24%. Na een jaarlijkse stijging tussen 2010 en 2015, voor hard discount noteren we een stabilisatie in 2017. Op de derde plaats staat de buurtsupermarkt. Het is de enige stijger in 2017 en klom van een marktaandeel van 14 naar 16%.
Alle supermarkten samen (DIS 1, Hard discount en buurtsupermarkt) haalden vorig jaar een aandeel van 88%. Verse groenten en vers fruit worden steeds meer supermarktproducten ten koste van de markten, groentewinkels en rechtstreekse aankoop.
Een andere trend is de opkomst van de maaltijdboxen die aan huis geleverd worden of afgehaald kunnen worden.
Deze formule is vooral succesvol bij welgestelde alleenstaanden en gezinnen met kinderen. Bijna 3% van de Belgen heeft al eens een maaltijdbox besteld.

Tomaat blijft de meest aangekochte groentesoort

De tomaat blijft de koploper binnen het groenteassortiment met een thuisverbruik van 5,7 kg per capita, gevolgd door wortelen met 5,6 kg per capita en ajuin met 4,4 kg per capita. Binnen het tomatensegment winnen vooral de kerstomaten op lange termijn aandeel ten koste van de gewone tomaten. In waarde zijn kerstomaten ondertussen zelfs het belangrijkste segment geworden binnen de tomatenrayon. De sterke groeiers in 2017 waren onder andere de speciale paddelstoelen, Chinese kool, pastinaak, savooikool, rode biet, raapjes en gemengde sla. De opmerkelijkste dalers waren: waterkers, kropsla, krulsla/frisée, eikenbladsla en grove andijvie. Binnen de top tien wonnen vorig jaar enkel paprika en champignons terrein. Groentesoorten die eerder in de smaak vallen bij jongere gezinnen zijn tomaten, wortelen, paprika, courgette, champignons, komkommer, aubergine en diverse slasoorten. Oudere gezinnen kiezen daarentegen in verhouding eerder voor witloof, prei, koolsoorten, kropsla, selder, sjalot en asperges.

Appel blijft koploper binnen fruit, zachtfruit wint terrein

De nummer één in de fruitkorf, ‘de appel’, met Jonagold op kop, die fors duurder was omwille van de mislukte oogst, kon zich qua volume niet handhaven en verloor verder marktaandeel aan vooral de bananen. In 2008 kocht de gemiddelde Belg 5,4 kg Jonagold, terwijl dit in 2017 nog 3,3 kg was. Pink lady, die een minder 2016 kende, groeide vorig jaar opnieuw. De aardbeien kenden een goed jaar en stegen zowel in volume als in besteding. Andere belangrijke stijgers waren: de blauwe bosbessen, braambessen, watermeloen, frambozen en abrikozen. De perenverkoop viel, na een sterk 2014 waarin de consument opgeroepen werd om de perenproducenten te steunen na de Russische handelsboycot, verder terug tot op het niveau van 2013. Bij de grootste dalers behoorden: de stekelbessen, de vijgen, alle perenrassen met uitzondering van de Conference, de Reinettes en Granny Smith-appel.
Jonge huishoudens kiezen eerder voor appelen, bananen en meloenen. Oudere huishoudens neigen eerder naar sinaasappelen, peren, perziken, nectarines, …

Thuisconsumptie is de norm, maar buitenshuisconsumptie stijgt.

Na de crisis in 2018 was de groei in de buitenshuisconsumptie compleet weg. Vanaf 2014 keerde het tij en werd het consumentenvertrouwen herwonnen.
Dit zorgt voor de stimulering van de foodservicemarkt, die vorig jaar met ruim 2% groeide.
Tijdswinst is belangrijk voor de moderne consument, die op zoek gaat naar gemak oplossingen en snelle oplossingen (quick service, onderweg, werk, ...), maar ook de beleving staat centraal.
Horecazaken die investeren in het creëren van een unieke beleving, zijn de winnaars van vandaag.

Thuis is en blijft de belangrijkste consumptieplaats voor voeding in het algemeen en voor groenten en fruit in het bijzonder. Van het totaal aantal consumptiemomenten vindt twee derde thuis plaats, zo ook voor groenten. 7% van de consumptiemomenten met groenten vindt bij familie en vrienden plaats. De rest van de groentemomenten situeren zich op het werk of op school (10% van de momenten), in de klassieke horecazaken (9%) en ‘overige’ (6%). Onder ‘overige’ vallen onder andere feestzalen, recreatieparken en Ikea-restaurants. Sla en komkommer worden relatief meer buitenshuis geconsumeerd. Prei en courgette zijn typische thuisproducten.  
Fruit wordt iets vaker thuis en op het werk of school geconsumeerd dan groenten. Van de consumptiemomenten met fruit vindt 71% thuis plaats, 4% bij familie of vrienden en 17% op het werk of school. Opvallend is het lage aandeel van horeca in de fruitconsumptie. Slechts 1% van de fruitmomenten situeert zich in de klassieke horecazaken. Kiwi, peren en sinaasappelen worden relatief meer thuis geconsumeerd dan appelen die goed scoren op het werk.

Dit alles leert VLAM uit de cijfers die het marktonderzoeksbureau Gfk Belgium via zijn panel van 5000 Belgische gezinnen verzamelde.
Lees het volledige rapport.

Logo van Lekker van bij ons met een link naar de website

Opmerkingen: Laat een reactie achter

* De e-mail zal niet worden gepubliceerd op de website.