Een slimme productpresentatie die verkoopt


12 Mar
12Mar

Wat je klanten kopen wordt ongeveer voor de helft bepaald in de winkel zelf. Klanten laten zich grotendeels leiden door wat ze zien. Een aantrekkelijke productpresentatie zal je klanten aanzetten om meer te kopen dan ze van plan waren. Geef je producten dus alle aandacht die ze verdienen.

Hoe ga je te werk?

  • Bepaal vooraf de producten die je wil presenteren.
  • Geef extra aandacht aan producten die de kwaliteit van je zaak benadrukken (vb. specialiteiten) en producten waar je meer van wil verkopen (vb. product van de week).
  • Producten met meerwaarde (vb. specialiteiten) presenteer je op ooghoogte, routineaankopen mogen op een minder prominente plaats.
  • Groepeer producten per soort, dat vergemakkelijkt het kiezen.
  • Maak gebruik van je kassaruimte om impulsaankopen te stimuleren, vb. voorverpakte producten.
  • Een stijlvolle prijsaanduiding maakt het plaatje af.

Doen of niet doen?

Doen

  • Geef een nieuw product een centrale plaats in het schap.
  • Zet alle producten in het gezichtsveld.
  • Zorg voor een helder overzicht, voor orde en structuur. Zo help je de klant kiezen.
  • Wat men niet ziet koopt men niet. Vul tijdig aan en kijk of alles goed zichtbaar is.
  • Bied kinderen (voorverpakte) lekkernijen aan op grijphoogte.
  • Maak logische combinaties: vb. bier en chips of kaas en prikkers.
  • Wissel regelmatig af en zet andere producten op een prominente plaats.
  • Orde, structuur en netheid zijn essentieel. Een klant is maar eventjes in de winkel en moet vlug beslissen. Hoe sneller hij een beeld heeft van het aanbod, hoe meer hij zal kopen.
  • Duurzaamheid speelt voor de consument een belangrijke rol bij de aankoop. Denk aan een aanbod in bulk of aangepaste verpakkingen.

Niet doen

  • Producten aan de ingang worden zelden opgemerkt.
  • Vermijd lege schappen en een rommelige presentatie.
  • Een te kleine hoeveelheid van een product tonen. Dan lijkt het een restje. Massa doet verkopen. Is je product bijna uitverkocht, schuif dan verschillende producten bij elkaar.

Extra weetjes

  • De meeste mensen zijn rechts georiënteerd. Producten aan die kant krijgen meer aandacht. Plaats hier je producten met de hoogste winstmarge.
  • Zet je kassa op een strategische plaats. Eens afgerekend, verliest de klant zijn interesse. Je hebt er alle belang bij om de kassa zo ver mogelijk van de toegangsdeur te plaatsen, zodat je klant de winkel volledig door moet.
  • Wissel producten geregeld van plaats. Zo leert je klant elke keer wat anders uit je aanbod kennen.
  • Zet seizoensproducten duidelijk in de kijker. Onderzoek toont aan dat de aankoop ervan gevoelig stijgt.
  • Ingrediënten die in kookprogramma’s op televisie gebruikt worden, verkopen in de winkel.

Comments
* De e-mail zal niet worden gepubliceerd op de website.