Impact van het Coronavirus op de koop- en eetgewoontes van de Vlaming - deel 2/5


21 Apr
21Apr

Door de coronacrisis ziet ons leven er helemaal anders uit. Het hoeft niet gezegd dat dit ook invloed heeft op onze koop- en eetgewoontes. 
VLAM vroeg aan 92 Vlaamse consumenten in welke mate de crisis effect heeft op hun koop- en eetgewoontes.
Vijf weken lang delen we met jou de resultaten.

Risicobeperking beïnvloedt de winkelkeuze

Waar de winkelkeuze normaal sterk beïnvloed wordt door prijszetting, promoties en het woon-werkverkeer, wordt die keuze nu sterker bepaald door risicobeheersing en opvolging van de maatregelen.

De consument kiest daarom eerder voor winkels die vlakbij huis gelegen zijn, een volledig assortiment aanbieden en een grotere winkeloppervlakte hebben met meer ruimte en minder drukte.

De consument koopt ook vaker online om verplaatsingen te vermijden, al verloopt dit niet altijd even vlot.

Ook de voorkeur voor speciaalzaken zoals bakkers en slagers en hoevewinkels groeit. Dit uit solidariteit voor de lokale ondernemers en producenten en omdat de consument de perceptie heeft dat het in deze winkels minder druk is.

Bron: Marktmaker, VLAM