Impact van het Coronavirus op de koop- en eetgewoontes van de Vlaming - deel 3/5


Door de coronacrisis ziet ons leven er helemaal anders uit. Het hoeft niet gezegd dat dit ook invloed heeft op onze koop- en eetgewoontes. 
VLAM vroeg aan 92 Vlaamse consumenten in welke mate de crisis effect heeft op hun koop- en eetgewoontes.
Vijf weken lang delen we met jou de resultaten.

Coronacrisis leidt tot een andere winkelbeleving en zorgt hier en daar voor frustraties

Winkelen wordt beschouwd als een risicohandeling. Het wordt een functioneel gegeven en een handeling waar men zo snel mogelijk van af wil. Er wordt geen plezier meer beleefd aan het ontdekken van nieuwe dingen of het zoeken naar de beste deal. Omwille van de opgelegde maatregelen, winkelt de consument ook alleen.

Omdat veel mensen genoodzaakt zijn thuis te blijven of te telewerken, wordt er vaker op andere tijdstippen gewinkeld. Dit in de hoop om de drukte te vermijden en de kans op besmetting te verkleinen. Daarom wordt er vaker overdag tijdens weekdagen gewinkeld dan in het weekend.

De gewenste producten zijn niet altijd voorradig, wat lijdt tot frustratie bij de consument. Deze frustratie is groter bij mensen die de mogelijkheid niet hebben om te telewerken.

Ook de goedkopere producten die vaak uit voorraad zijn en de noodzaak om in duurdere winkels te winkelen omdat die dichter bij huis gelegen zijn, creëren frustraties bij de consument.  Dit wordt ook beïnvloed door de soms (foute) perceptie dat prijzen van bepaald producten zijn gestegen.

Bron: Marktmaker, VLAM