Impact van het Coronavirus op de koop- en eetgewoontes van de Vlaming - Deel 4/5


05 May
05May

Door de coronacrisis ziet ons leven er helemaal anders uit. Het hoeft niet gezegd dat dit ook invloed heeft op onze koop- en eetgewoontes. 
VLAM vroeg aan 92 Vlaamse consumenten in welke mate de crisis effect heeft op hun koop- en eetgewoontes.
Vijf weken lang delen we met jou de resultaten.

Beperkt extra enthousiasme over afhaal- en bezorgmaaltijden

Een aantal consumenten uit het onderzoek zijn minder enthousiast over de mogelijkheid van afhaal- en bezorgmaaltijden.

Het meest aangegeven argument is de hogere prijs.

Ook de woonplaats van de consument speelt mee: consument uit niet-stedelijke gebieden ervaren het aanbod van afhaalmaaltijden als eerder beperkt. Ook heeft men in deze regio’s eerder de voorkeur om zelf te koken.

Twijfels over hygiëne en de angst voor besmetting hebben ook een belangrijke invloed.

Tenslotte heeft de consument ook meer tijd om zelf te koken, iets waar ze voor de coronamaatregelen minder tijd voor hadden.

De andere groep in het onderzoek geeft aan vaker eten af te halen of thuis te laten leveren. Ze doen dit voornamelijk uit steun voor de horecazaken, om andere dingen te ontdekken en als afwisseling voor het zelf koken.

Bron: Marktmaker, VLAM

Photo by Clem Onojeghuo on Unsplash