Je website als online visitekaartje


07 Mar
07Mar

Klanten gebruiken het internet om zich te informeren over aanbod en prijs. Ze willen kunnen vergelijken, eventueel delen én kopen. Een website is dan een relatief goedkope én efficiënte manier om je klanten te informeren en je producten en diensten aan een breed publiek voor te stellen. 24 uur op 24 uur! Een onmisbaar onderdeel in je communicatie.

Waarom een website?

  • Het is je online visitekaartje
  • Onmisbaar in je communicatie, want je website bezoeken is de eerste reflex van je klant
  • Informatiebron voor je klanten
  • Je bent vindbaar voor prospecten
  • Je kan je producten en diensten voorstellen aan een groot publiek
  • 24 uur op 24 uur beschikbaar

Hoe pak je het aan?

Bepaal eerst volgende zaken:

  • Vraag je in eerste instantie af wie je klanten zijn en wat ze willen weten: aanbod, prijs, bestelmogelijkheden, contactgegevens, openingsuren, …
  • Bepaal je doelgroep en stem de website daar op af
  • Kies een url: vb. bedrijfsnaam.be
  • Stel jezelf de vraag: is een meertalige website nodig voor je onderneming?

Bouw van de website:

  • Spreek eventueel een webbouwer aan om je website te bouwen én te registreren.
  • Laat de gekozen URL registreren.
  • Denk aan een responsive design. Zo past je website zich automatisch aan bij het gebruik van andere toestellen: vb. smartphone, tablet, laptop, desktop.
  • Is het voor jouw zaak interessant om een meertalige website te voorzien? Doe dat dan ook meteen van bij het begin. Het zal je nadien kosten besparen.
  • Voorzie deze basisinhoud op je website:
  • Logo
  • Naam en rechtsvorm van je onderneming
  • Adres van je onderneming
  • Contactgegevens en openingsuren
  • Aanbod (catalogus, menu, drankenkaart, …) en eventueel bestelmogelijkheden
  • Respecteer je huisstijl. Je website is een belangrijk onderdeel van je imago.
  • Houd rekening met SEO (Search Engine Optimalisation). Dit bepaalt hoe hoog je website scoort in de zoekmachine. Zie laatste hoofdstuk van dit artikel.
  • Vergeet de GDPR-reglementering niet (General Data Protection Regulation of Algemene Verordening Gegevensbescherming).

Extra mogelijkheden op de website:

  • Voorzie deelmogelijkheden op sociale media. Een bedrijfspagina op LinkedIn is misschien wel interessant voor jouw (potentiële) klanten.
  • Wegbeschrijving
  • Contactformulier
  • Nieuws van je onderneming
  • Nieuwsbriefmodule
  • Foto’s
  • Referenties van klanten

SEO

(Search Engine Optimization of zoekmachine optimalisatie)

Idealiter komt uw klant meteen op uw website doordat hij de naam van uw website kent. Toch een prospect komt hoogstwaarschijnlijk pas op uw website door middel van een zoekmachine. Hopelijk, als je website hoog genoeg scoort in de notering van de zoekmachine. Weet dat minstens de helft van de bezoekers van een website hierop terechtkomen door middel van een zoekmachine.

Hoe hoog je in die notering staat, kan je zelf min of meer beïnvloeden door de SEO-regels toe te passen. Het is niet de bedoeling om hier een cursus SEO te geven, toch een aantal basisregels kunnen alvast helpen.

Zoek of laat door je webbouwer vooraf zoeken op welke woorden zoal gezocht wordt in jouw sector. Dat kan je doen met de zoekwoordplanner van Google. Stem de inhoud van je website hierop af.

Enkele belangrijke weetjes:

  • Het is belangrijk dat de inhoud van je website af en toe wijzigt. Het mag geen statische pagina worden die online wordt gezet. Dat wordt gegarandeerd afgestraft door Google, waardoor je website drastisch zal zakken in de notering.
  • Geef de foto’s die je online zet altijd een logische naam. Plaats je bv. een foto van een steak met pepersaus, geef dan die foto ook de naam ‘Steak met pepersaus’ en niet bv. IMG007.JPG.
  • Het is belangrijk dat je website snel laadt. Een te groot bestandsformaat van je foto kan bijvoorbeeld zorgen voor een tragere laadtijd. Een foto van 72 pixels per inch is meestal geschikt voor website.
  • Gebruik regelmatig interne of externe verwijzingen via een link.
  • Leg een link op het trefwoord/zin: vb. ‘Bier inschenken doe je zo’.
    Je zou de link kunnen leggen op de gehele zin of op ‘bier inschenken’. Vermijd zaken als ‘Klik hier om te zien hoe je een glas bier inschenkt’.
  • Vermijd gebroken links (dit zijn links die nergens toe leiden).
  • Gebruik synoniemen zoals koken, bereiden, klaarmaken, garen, …
  • Vul altijd de omschrijving in van je pagina op Google. Gebruik hiervoor niet meer dan 150 tekens.
  • Vul daarbij ook de paginatitel in, vb. pagina over menukaart = “menukaart | naam van de website (url)”. Dit zou niet meer dan 65 tekens lang mogen zijn.
    Hieronder een voorbeeld van het belang van de paginatitel en de omschrijving van je pagina:

Uiteraard houdt SEO veel meer in, toch dit zijn de belangrijkste aandachtspunten. Indien je werkt met een webbouwer, dan kent die de kneepjes wel. Bouw je de website zelf, dan kan een cursus SEO een meerwaarde betekenen.

Veel succes!

Comments
* De e-mail zal niet worden gepubliceerd op de website.