Slagerij Blockeel kweekt eigen runderen voor topvlees


Liefde voor het vak. Dat is kort samengevat waar het bij slagerij Blockeel om gaat. Sinds 1949 is de familie actief met de slagerij in Oudenaarde en hebben ze met hun topvlees een sterke reputatie opgebouwd in gans Vlaanderen. Vandaag runnen Tom Blockeel en zijn vrouw Nathalie samen met 30 medewerkers een slagerij en veebedrijf met 380 runderen. “Mensen hebben terug bewondering voor het ambachtelijke vakmanschap van de slager, dat doet deugd,” zegt Tom Blockeel met vreugde in de stem.

Passie voor Belgisch witblauw

Vakmanschap en passie zijn twee ingrediënten om een succesvolle zaak uit te bouwen in voeding. Bij Slagerij Blockeel komt daar nog een derde ingrediënt bij: vooruitstrevendheid. Tom wil het beste Belgisch witblauw kweken dat je kan vinden. Zijn boerderij bestaat uit 68 ha grond waaronder een belangrijk deel voor het zaaien en oogsten van eigen gewassen voor veevoeder. “De smaak van lekker vlees begint bij de voeding die je aan je dieren geeft. Daarom dat we zelf onze gewassen kweken. Samen met landbouwingenieurs maken we het perfecte veevoeder. We voegen de beste natuurlijke granen en biergerst toe, zodat de runderen optimale voeding krijgen.”

Van de topdieren kweekt hij nieuwe kalveren. Zo heeft hij verschillende melkrunderen die draagmoeder zijn van zijn beste vleeskoeien. Elke geboorte van de talrijke kalfjes volgt Tom nauwgezet op. Maar ook de laatste fase, de runderen naar het slachthuis brengen, doet Tom zelf. “Ik wil de hele cyclus onder controle hebben om in de beste condities voor mijn dieren te zorgen.  Daarom dat ook de laatste momenten voor mij belangrijk zijn. Als je weet dat de dieren een mooie tijd hebben gehad, wil je toch niet dat ze hun laatste momenten in stress doorbrengen? Ik ben ervan overtuigd dat deze momenten ook een impact hebben op het vlees.”

“Grote hopen doet verkopen”

Tom heeft veel geleerd van zijn vader. De man is plotseling overleden in 1998, maar zijn visie en vakmanschap zitten in het DNA van de slagerij. “ Mijn vader was gekend in de streek. De klanten kwamen speciaal voor hem naar de slagerij zodat hij voor hen het perfecte vlees kon afsnijden. Mijn ouders hebben me alles geleerd over het beroep van slager. Ze vonden het belangrijk dat ik iets anders studeerde aan school zodat ik die tijd nuttig besteedde. Daarom dat ik aan de hotelschool voor kok heb gestudeerd. De opleiding zorgt voor heel wat toegevoegde waarde in de slagerij.” Alle producten die je in de slagerij vindt zijn van eigen makelij. De soepen, bereide gerechten, worsten, salades, … worden allemaal in eigen huis bereid. Alleen het brood en banket zijn ingekocht bij een bakkerij. “We willen geen verkooppunt zijn van de producten van een groothandel. Daarmee kunnen we ons niet onderscheiden van de supermarkten. Daarom dat we ervoor kiezen om alles zelf te doen.”

De leuze “grote hopen doet verkopen” komt van de vader van Tom. “Hij wist hoe je in een winkel vlees moest verkopen. Met een paar biefstukjes en enkele koteletjes kan je mensen niet stimuleren. De vleesliefhebbers die de winkel bezoeken, moeten verleid worden met mooie hompen vlees die in overvloed worden gepresenteerd.” Deze regel wordt zeer goed opgevolgd. In de slagerij vindt je koeltogen vol met mooie stukken vlees en verrukkelijke bereide gerechten. De producten staan mooi gepresenteerd per categorie en de complementaire producten als groenten, kruiden en wijnen zorgen ervoor dat je ingrediënten voor een hele maaltijd kan kopen. “We maken ook bereidingen van Sandra Bekkari en promoten dit ook in de winkel.

Klanten binden aan de visie

De marketingacties die Tom en Nathalie voor de klanten opzetten gebruiken ze om hun visie bekend te maken. Door een wisselwerking tussen de boerderij en de slagerij in hun communicatie te organiseren, zorgen ze dat de klanten een totaalbeeld krijgen van de kwaliteit en de inzet van hun vleesbedrijven. Zo organiseren ze voor Vaderdag een beestig ontbijt op de boerderij, werken ze samen met Toerisme Vlaamse Ardennen voor een heuse pic-nic tussen de runderen en worden zelfs de tractors bestickerd met het logo van de slagerij. “Toen we onze nieuwe tractor van Fendt kochten, vroegen we aan de leverancier om hem in onze bedrijfskleuren te leveren. Het was een beslissend argument om hem te kopen, en de verkoper deed het met veel plezier.” De boerderij beschikt over een vergaderruimte met keuken die door verschillende organisaties en bedrijven worden gehuurd. Zowel Jeroen Meus, de lokale Rotary als de organisatoren van Agriflanders maakten al gebruik van deze dienstverlening.

De visie wordt ook gecommuniceerd in en rond de winkel en op de culinaire folders van Slagerij Blockeel. “Wie met kwaliteitsproducten werkt moet dit ook aan de klanten laten weten. We leren hen ook hoe ze er optimaal van kunnen genieten en promoten onze producten aangepast aan onze visie. Dat wil zeggen dat we nooit met volumekortingen (vb 3+1 gratis) werken maar wel smaakcombinaties aanbieden. Zo krijgen klanten puree bij balletjes in tomatensaus of frieten bij een lekkere biefstuk. In onze folders en sociale media geven we ook tips over het bakken en braden van de producten. Klanten die de winkel bezoeken kunnen ook steeds advies krijgen van een ervaren slager als ze een stukje vlees willen kopen. “

Goed personeel is belangrijk om dit waar te maken. Bij Blockeel beschikken ze over een team van medewerkers die mee de trots en passie uitstralen die Nathalie en Tom nastreven. Door flexibele werktijden mogelijk te maken voor de slagers en een beurtrol in de weekends af te spreken voor het winkelpersoneel proberen ze de werknemers aan hun zaak te binden. Jaarlijks organiseren ze ook een leuke teambuilding voor gans het team. Verder spreekt het koppel regelmatig met 7 andere slagerskoppels af die eenzelfde visie over hun slagerij en vlees hebben. “Zo blijven we scherp en kunnen we elkaar ook helpen met tips en inzichten.”

Ondernemers pur sang

De slagerij en boerderij zijn met elkaar verweven en zijn de basis geworden van een aantal andere concepten die het koppel zijn opgestart. Maisonie, homemade desserts met volle melk, zijn een heerlijke uitspatting van een uit de hand gelopen hobby van Nathalie. Catering Blockeel verzorgt feesten en events. Met Franky Fresh Food, onderdeel van de Willy Naessens Groep, als partner is Tom mede-eigenaar van Marblo Culinair. Een bedrijf dat kwalitatieve  dagschotels levert aan een aantal grote supermarkten.  

Hoewel Belgisch witblauw de basis is voor de slagerij willen Tom en Nathalie hun klanten een breed assortiment aanbieden van kwalitatief vlees. Daarom dat de Tom en zijn team maandelijks naar de vroegmarkt van Rungis in Parijs gaan. Bij vaste grossisten kopen ze een aantal rundveerassen die 4 tot 6 weken gerijpt worden in de slagerij. “We hebben ook eens 2 eigen Wagyu koeien gekweekt op de boerderij en hierover op regelmatig tijdstip gecommuniceerd. Een unieke ervaring die zeer geapprecieerd werd door onze klanten.” Voor varkensvlees werkt hij samen met Duroc d’ Olives [PP1] waar hij weet dat ze een goede kwaliteit kweken en met de juiste voeding werken.

Om zijn klanten in digitale tijden te bedienen is de slagerij ook aangesloten op een bestelplatform voor online boodschappen.  Elke dinsdag worden de bestellingen in de winkel verwerkt. “Voorlopig is het volume nog niet zo belangrijk in onze omzet, maar we zien het wel gestaag groeien,” aldus Tom.

Hoe werkt Tom Blockeel over 12 jaar?

Met dezelfde passie voor kwaliteit en hetzelfde respect voor milieu en dier als vandaag. Zo kunnen we ook de 4de generatie van ons mooie bedrijf laten genieten.  





Logo van Lekker van bij ons met link naar de website


Opmerkingen: Laat een reactie achter

* De e-mail zal niet worden gepubliceerd op de website.