Streekproducten


Streekproducten
Traditionele, Vlaamse streekproducten zijn producten die beantwoorden aan 5 criteria:

  1. Ze worden bereid met grondstoffen uit de streek. Traditionele bereidingen met uitheemse ingrediënten zoals amandelen, cacao, koffiebonen, specerijen, ... komen ook in aanmerking. 
  2. Ze worden door de lokale bevolking of door een breder publiek aanvaard als een traditioneel streekeigen product. Europa spreekt van producten met een faam. Zulke producten zijn dan meestal ingeburgerd door traditionele naamgeving, vorm, gebruiken, ... 
  3. Traditionele streekproducten worden naar ambachtelijke wijze vervaardigd volgens de streektraditie. 
  4. De producten worden bereid in hun streek van oorsprong.
  5. Traditie betekent een langdurige of historische bekendheid als streekspecialiteit. Om erkend te worden moeten producten minimaal 25 jaar bestaan.

Wist je dat er al meer dan 220 producten zijn erkend als traditioneel streekproduct? Je vindt ze terug in heel wat categorieën: vlees, sterke dranken, sierteelt, gebak...
Ontdek meer over traditionele, Vlaamse streekproducten en hun producenten.

Voor jouw zaak betekent dit een mooie opportuniteit om je klanten te inspireren met de veelzijdigheid van onze Vlaamse streekproducten. Want ook in 2020 investeert VLAM in heel wat media-aandacht voor traditionele streekproducten.

Door met jouw zaak in te spelen op onze campagnes, profiteer je gratis mee van de publiciteit waarin wij investeren als VLAM en zet je jouw aanbod van verse, kwalitatieve producten extra in de kijker bij je klant. Bovendien kom je zo tegemoet aan de groeiende vraag van de klant naar producten van bij ons.

Ontdek onze streekproductcampagnes in 2020.

Generieke campagne traditionele, Vlaamse streekproducten


In 2020 doet VLAM jaarrond promotie voor traditionele, Vlaamse streekproducten.

De opzet van de campagne is consumenten stimuleren om vaker streekproducten te proeven, de label en de inhoud bekend te maken en de vraag naar Vlaams eetbaar erfgoed te stimuleren.

De campagne krijgt het jaarrond heel wat aandacht in de media door een social media campagne met een bijkomende influencers actie in juni en juli i.s.m. HLN.be. De actie verschijnt ook als weekendbijlage van HLN.
In het najaar vindt een tweede samenwerking met HLN.be plaats: 5 chefs creëren een culinaire topper met een traditioneel streekproduct als basisproduct. In de 5 artikels stelt de producent het lokale streekproduct voor en geeft de chef zijn motivatie over de lokale oorsprong van de ingrediënten.

Er worden ook een aantal events georganiseerd, zoals 5 provinciale B2B-events met lokale producenten, groothandel en horeca in het voorjaar van 2021.

Ontdek meer over traditionele, Vlaamse streekproducten en hun producenten.


Op zoek naar extra ondersteuning of inspiratie om traditionele, Vlaamse streekproducten in jouw zaak in de kijker te zetten? Neem contact met ons op