Lekker lokaal


30 Apr
30Apr

Consumenten zijn steeds meer op zoek naar lokale producten en bereidingen die met lokale producten zijn vervaardigd. Een mooie opportuniteit voor alle ondernemers die met verse voeding werken.

Consument associeert lokale producten met kwaliteit

Consumenten willen weten wat ze eten. Ze zijn op zoek naar juiste, transparante informatie. Zowel over voedingsmiddelen in het algemeen als over de manier waarop ze geproduceerd en bereid worden. Gebeurt die bereiding met lokale producten, dan krijgen die producten een stapje voor.

Je keuze om lokale producten te verkopen kan verschillende redenen hebben. Dat is ook zo bij de consument. Ofwel is het omwille van het duurzaamheidskarakter; omwille van het grotere vertrouwen in de lokale producent; of de bewuste keuze om de lokale economie te steunen.

Zuivel van Boer Jan uit Zottegem

Wanneer je communiceert over de herkomst van je producten, kom je tegemoet aan de nood van de klant om meer van het product te weten te komen. En dat betekent voor jouw zaak een aantal voordelen:

- Je spreekt je gezondheids- en milieubewuste klanten aan.
- Je geeft mensen het gevoel iets exclusiefs te krijgen.
- Je maakt je merk sterk (duurzaam, lokale business, …)
- Transparante communicatie over de herkomst van je producten is gewoon hip!

Hoe? De aard van de communicatie kan eenvoudig zijn. Bijvoorbeeld:

  • “Wij gebruiken uitsluitend Belgische aardbeien en frambozen.”
  • “Al onze zuivelbereidingen zijn gemaakt met de verse zuivelproducten van boer Jan uit Zottegem.”
  • Een foto van de bedrijfsleider of het bedrijf bij de producten versterkt je boodschap en verhoogt de geloofwaardigheid van je verhaal.
  • Omgekeerd kan ook de producent zelf uitpakken dat zijn producten te vinden zijn in jouw zaak. Zo versterken jullie elkaars communicatie.

Je klanten zullen het weten te appreciëren. En je kassa? Die kan er alleen maar voordeel uit halen.

Lokaal geproduceerd wint aan belang

De voorkeur voor lokale producten stijgt. Het belang van herkomst is een structurele stijger op lange termijn. Meer bepaald producten van eigen bodem doen het goed. 

VLAM bevraagt regelmatig de Vlaming naar zijn aankoopgedrag. Bij versproducten staan traditioneel de aankoopcriteria versheid, smaak, kwaliteit, geur, prijs en uitzicht op kop. In 2007 bengelden de criteria ‘land van herkomst’ en ‘lokaal geproduceerd’ nog helemaal achteraan in het peloton als aankoopcriterium bij verse voeding. Vandaag zijn ze opgeschoven richting het midden van de lijst. Herkomst wordt dus belangrijker. Algemeen zien we dat de consumenten die letten op het land van herkomst een sterke voorkeur hebben voor producten van eigen bodem.

Waarom verkiest de Vlaming producten van bij ons?

De Vlaamse consument koopt inlandse producten omdat hij hiermee de inlandse economie steunt, omdat het beter is voor het milieu, o.a. door het mindere transport (dit argument won de laatste jaren aan belang), en omdat inlandse producten vaak verser en kwalitatiever zijn. Tot slot heeft de Vlaming meer vertrouwen in de controles die er gebeuren op producten van eigen bodem.

Wat brengt de toekomst?

VLAM vroeg de Vlamingen ook naar hun intenties. Ongeveer de helft wil meer kiezen voor lokale producten en vaker bij de boer kopen.*

*De resultaten zijn gebaseerd op een jaarlijkse onderzoek dat iVox uitvoert in opdracht van VLAM bij 500 Vlaamse VVA’s (Verantwoordelijken voor aankoop) tussen 18 en 64 jaar.


Initiatieven die je helpen in je communicatie naar je klant


Week van de korte keten

Van 4 tot 12 mei 2019

Tijdens de Week van de Korte Keten gooien tal van producenten en organisaties de deuren open om hun producten voor te stellen aan het grote publiek en worden er tal van activiteiten georganiseerd. Voor jouw zaak betekent dit een mooie opportuniteit om jouw aanbod van lokale producten extra in de kijker te zetten.

Meer informatie vind je op www.weekvandekorteketen.be.


Streekproduct.be

Vlaanderen heeft een grote culinaire rijkdom. Dankzij de uitreiking van het erkenningslabel STREEKPRODUCT.BE wordt deze rijkdom zichtbaarder.
Het pallet aan erkende Vlaamse streekproducten is ondertussen bijzonder breed en rijk geschakeerd: bier, sterke drank, wijn, vlees, zuivel, fruit, groenten, bakkerijproducten.

De sympathie en de belangstelling van de Vlaming voor streekproducten is groot en groeit steeds meer. Daarom kunnen deze producten op heel wat mediabelangstelling rekenen, wat hun bekendheid nog versterkt. Zet daarom jouw aanbod van streekproducten en lokale producten nog meer in de kijker of laat je klanten proeven van al dat lokale lekkers! Ontdek alle streekproducten op www.streekproduct.be.

>>Meer verkooptips

Comments
* De e-mail zal niet worden gepubliceerd op de website.